Livet ur D:s synvinkel

Direktlänk till inlägg 21 juni 2014

En dag av tillåtelser

Av D - 21 juni 2014 00:07

Jag borde faktiskt blogga nu, och sedan sova. Men fastnade bara vid något som har kommit att bli ett stort intresse.

 

Jag sitter och räknar ut energibehov i procent och kalorier per dag, för fett, protein och kolhydrater. Inte det enklaste att veta hur mycket av varje, och sedan vilken näringskälla som innehåller vad. Vad ska man äta för att få i sig så och så mycket fett? Så och så mycket kolhydrater och protein? Och sedan fördela värdena över en hel dag.

Och hur ska man veta hur mycket man behöver av varje? Alla källor säger ju så olika. Så det är ju svårt att veta. Hur aktiv man är, spelar roll. Men också ens egen ämnesomsättning, gör säkert skillnad...

Men jag kom fram till något. Och det är nog inte så noga. Det blir ju en förbättring mot vad innan iallafall. Nu när jag har lärt mig mer om både kolhydrater, proteiner och fetter. Och dess inverkan på kroppen. Vilka fetter, respektive kolhydrater som man ska äta mer eller mindre av...

Nu är det bara utmaningen att få fram någon slags tallriksmodell över det hela. Och lära sig vilka näringskällor som platsar inom vilket område :)

 

Ja. Till dagen.

Om jag nu kan minnas den. Men annars. Det är nog inte så noga med den saken heller. Jag rabblar väl..

Hmmm.. Orkar inte. Så mycket annat i huvudet just nu...

Men jag har väl typ hållit koll på kalorierna, som vanligt. Fört loggbok, och försökt(till en början) äta så lite som möjligt till varje mål. Önskat att jag kunde strunta i att äta, eller äta överdrivet lite, utan att mamma och pappa behövde märka någonting. Men orkade inte åka till stan idag igen.

 

Åt frukost...

Hihi. Ja, så var det med den saken :P Vet inte riktigt vad jag ska skriva. Då minnet är vad det är.

Har läst lite bloggar. Kollat hundar på blocket, en gång. Kollat lägenheter en gång.

Åt lunch... Ja-a.. Trögt :)

Sedan åkte iallafall pappa, jag, 13åringen och 17åringen in till stan. 17åringen skulle till sin kille. 13åringen skulle göra henne sällskap i stan en stund. Och jag och pappa skulle en vända till midsommarfirandet.

Vi gick dit och kollade. Men passerade typ bara. Då det inte var så intressant. Inte särskilt mycket som hände..

Så vi hämtade upp 13åringen på vägen hem, och åkte sedan till affären för att köpa lördagsgodis. Ja, jag ska passa på nu i helgen. Då jag tycks kunna tillåta mig själv att inte gå på svält. Idag gick jag till och med på plus. Men det var ju iochförsig inte tänkt...

 

Väl hemma igen, har jag säkert(skulle inte förvåna mig) tänkt på och undersökt mycket om det här med kcal, proteiner, kolhydrater och fetter. Ja, det som jag förklarade i början av inlägget. Jag har jobbat på min tallriksmodell, och jag har räknat ut dagens kaloriintag, minus ca förbränningen. Som jag gör varje dag..

 

Det var bara mamma, pappa och jag härhemma ikväll. Så vi åt middag tillsammans. Sill och potatis. Med kokt ägg, och knäckebröd med ost. Sedan åt vi jordgubbar med grädde. En varsin jättestor kaka, och sedan några rutor mjölkchoklad. Ja, även en matsked Baylis(stavning) gick ner. Himla gott det där. Att jag inte har varit intresserad av att testa det förrän nu :P

 

Ja-a. Så dagen kom att bli fullspäckad av tillåtelser. Inte särskilt nyttiga sådana. Men jag är väldigt intresserad av näringslära. Så min kost kan bli såå mycket bättre! Om jag nu kan börja tillåta mig själv att äta!

 

Vi såg på ett par eller tre episoder av "Oskyldigt dömd"..

Och nu ska jag sova. Om jag klarar av att slappna av. God natt med er <3

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av D - 27 augusti 2018 10:22

Jag blev gravid. Var orolig för missfall, hela tiden. Föreställde mig att jag aldrig skulle sluta oroa mig för missfall. -När barnet skulle födas, skulle det födas dödfött. Efter födseln, skulle det dö i plötslig spädbarnsdöd. -Aldrig skulle jag kunn...

Av D - 2 april 2018 13:56

Jag har fått svårt att blogga. Vet inte riktigt vad jag ska skriva, -och skriver sällan i varken den fysiska dagboken, känsloboken på datorn eller någon annanstans. En del(många!!) listor såklart, eftersom att det är helt omöjligt att orka leva annar...

Av D - 13 januari 2018 18:19


 

Av D - 22 september 2017 19:23

Det är så svårt... Jag tycker verkligen om dig.. väldigt mycket.. Men jag vet bara inte på vilket sätt.. Jag är ju helt bombsäker på vad du känner, eftersom att du förmedlar det så himla starkt. Men lika förvirrad som du blir över mina känslor, lik...

Av D - 5 september 2017 13:39

Det smärtar i bröstet. Jag känner mig tung i huvudet... Livet känns kaotiskt... Och nu har jag en ny relation på det, -som jag, ibland, inte orkar hantera...   ... Idag går jag med en känsla om att vi aldrig kommer att ses igen. Vet inte varför...

Detta är jag...

Glöm inte att du kan ställa frågor till mig, skriva en snutt i gästboken, och gilla eller följa bloggen :)

  

Vad vill du veta? :)

20 besvarade frågor

Dela med dig :)

RSS

Viktkampen

           

Kan ni lösa denna?

Dagens gåta

Dagens Citat!

Dagens citat

Länkar

 

Jag tipsar

Starkt filmtips till den känslosamma =)


Kalender & klocka

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12
13
14 15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Mina senaste tankar

       

Checklista

 0% uppnått

 

    

Det jag skriver om...

 

         

Allt jag skrivit :)

Vad söker du?

Besökare hittills

 


Ovido - Quiz & Flashcards