Livet ur D:s synvinkel

Alla inlägg den 2 december 2014

Av D - 2 december 2014 23:10

Ja. Kallt härinne. BigTime.

Men nu är elementen varma iallafall. Och värmeljusen tända. Så kanske går det bra att sova inatt.

 

Det blir ett kort inlägg idag. Då jag bara vill blogga för bloggandets skull.. Men helst av allt, vill bädda ner mig..

 

Sängen står i vardagsrummet. Bäddad med microfiberlakan och sidentecke(täcke?)... Den ska sedan in i sovrummet...

Men jag har iallafall fått LITE ordning idag. Mina hyllor/bokhyllor/vitrinskåp... Ja, vad det nu ÄR för något, har fått lite fina saker på sig. Något litet smyckeskåp från mormor.. Mitt egetgjorda nyckelskåp.. Alla saker efter min student... Ja, och så ljusstakar för värmeljus, bland annat.

 

Jag har också under dagens gång, packat upp lite saker som jag har behövt, ur kartongerna... Småröjt lite grann... Och varje gång, fått ta med mig ficklampa in dit(i sovrummet). Då jag inte har några taklampor i alla rummen. Bara köket, hallen och toaletten.. Vardagsrummet fick låna pappas superstarka och lika fula :P polislampa.

 

Grävde även upp systemkameran. Då jag ville ta kort på hur det ser ut härinne nu, med ljusen tända och allt.. Doftar gott, gör det iallafall. Om alla dessa doftljus som jag aldrig förr eldat.. Men som varit presenter från olika håll.. Främst från Xsambons mamma.

Men tyvärr var det för mycket jobb med kameran... Typ minneskort som skulle tömmas.. och säkert en massa inställningar för mörkret, som måste göras... Så jag orkade inte.. Men det blir fler tillfällen ;)

 

Annars. Dagen idag.

Natten var lite sådär halvjobbig... Folk som stampade omkring i huset och pratade hela natten... Man kunde höra varenda litet LJUD som förekom någonstans i huset... Och nu när det var såå länge sedan jag bodde i lägenhet, så hör man det ju ÄNNU mer. Man reagerar starkare då..

 

Men det gick bra.. Förutom att det var KALLT. Det var såå kallt. Och ändå hade jag en fleecefilt över mig också.. Och sidenörngottet gjorde mitt hår statisk.. Okej. Gnäll, gnäll :P

 

Sov iallafall gott till slut. De timmar jag väl SOV, mellan alla uppvaknanden.

Och så låg jag kvar i sängen, fram till klockan tolv.. Japp, det BLEV inget möte idag. Jobbcoachen blev sjuk..

Men däremot, träffades jag och personligt ombud ändå...

Minns inte vad jag gjorde medans jag väntade på henne... Men antagligen gick jag fram och tillbaka i lägenheten... och kollade. Reflekterade. Funderade. Kollade igen. Igen och igen..

Japp. Jag kan allt gå några tiotals rundor härinne. Bara för att försöka hitta lösningar på det ena efter det andra... Och som det ser ut nu, kan jag inte ens minnas vad det VAR.

 

Testade precis internet. Det mobila. Innan personligt ombud kom...

Ja, just det ja. Nu kom jag på vad jag kollade gång på gång! ... Det var såå kallt härinne. Och elementen ISKALLA.. Så jag gick omkring och som besatt, kände på de där elementen... Oroade mig. Hade ångest.. "ALLT borde fungera!" ...

 

Packade mina saker och gick med personligt ombud ut. Som hade kommit upp till min lägenhet och skulle SKJUTSA mig in till stan, så att vi kunde handla mat och sådant tillsammans..

Jag var inte särskilt pigg på att handla mat. Och ju fler saker jag la ner i korgen, desto mer osäker var jag på vad jag behövde köpa.. Det blev för många saker att hålla koll på, på en gång. Och jag blev bara osäker på vad det var jag hade packat ner... och vad mer jag borde behöva... "Och varför behöver jag det, det eller det?" ... "Och varför inte "det?" ... "Och orkar jag verkligen hålla REDA på såhär mycket saker sedan?" ...

 

Gick omkring en stund... En rätt så LÅNG stund, kändes det som.. Och bara kollade. Tog upp varor... För att sedan lägga tillbaka dem igen... Osäker på det mesta... Jag ville egentligen inte handla någonting alls... Inte idag... Men när då? Det var bara för svårt...

Men det blir nog enklare sedan, när jag kanske inte har så mycket som jag vill eller behöver köpa. Idag var iallafall bara en handling fram tills på fredag. Då jag ska storhandla med mamma och pappa... DÄR kommer utmaningen!

 

Personligt ombud var iallafall till en stor hjälp. Ett bra stöd.. Och jag är glad att hon kunde följa med. Hon är varm och gó... Och försökte hjälpa mig så gott hon kunde.. Tillsammans kunde vi till slut få med det MESTA som jag behövde ha de första dagarna. Men vi glömde en del som skulle vara tillbehör till sakerna jag köpte.. Men dessa köpte jag till, härhemma istället. På affären som ligger högst fem minuters promenad härifrån.

 

Personligt ombud skjutsade hem mig igen... Och jag gick nästan direkt och la mig på sängen.. Men så var det fortfarande såå kallt. Trots att elementen nu börjat fungera... Så jag ville ta fram en filt att lägga mig under... Men först ville jag dammsuga golven. Då det kändes såå smutsigt.. Så att jag kunde ligga under filten, utan att känna att mina strumpor drar in smuts i sängen..

 

Dammsög. Och grävde sedan fram filten ur en av kartongerna.

Tänkte göra en kopp te... Men då behövde jag hitta en kopp. DET hade jag inte tänkt på. Så. In i kartongerna och gräva... IGEN. Och sedan när jag skulle börja göra iording te´t, så kom jag på att jag inte hade någon micro. Så. Fram med en kastrull... Diska iordning den och koppen.... Och SEDAN fick jag mitt te..

 

... Tänkte göra något att äta... Men minns att jag fastnade vid någonting... Något av allt detta som jag nämnt kanske... Jag MINNS inte riktigt.

Men la mig under filten en stund... Och någonting därefter, började jag göra iordning en rågkuse med smör och ost, i ugnen.. Det skulle ju vara det första jag äter, sedan halv fem igår kväll... Och klockan var 2100 när jag fick i mig min första macka..

... Men först var jag ju tvungen att gräva fram grytlappar och sådant också.. Och diska iordning tallrik och bestick...

 

Efter middagen, har jag legat under filten och vilat... Bara vilat. Och sett på lite serier på youtube. Genom mobilen... Njutit av att bara sitta och stirra på alla ljusa brinnande lågor, som finns här och var i rummet... Med totalt mörker runt omkring... Och den HÄRLIGA doften!

 

God natt med er <3 


 

Av D - 2 december 2014 12:57

Okej. Stickan funkar! Mobila bredbandet alltså.

 

Här kommer gårkvällens inlägg:

 

Och så råkar man ändra ljusinställningarna på  dataskärmen… Och hann inte se vilken inställning den hade från början… Typiskt. Och det värsta är att det gjorde mig orolig. Gav mig ångest… Det fick mig att fundera.

 

”Hur ser alla andra på de bilder som man lägger ut?” … ”Hur mörka är de på DERAS skärmar? … ”Och vilken är standardinställningen?” …

 

Det är så dumt.. Jag orkar inte ens fundera…

 

Just nu. Efter en LÅNG och intensiv dag, sitter jag här och inte vet VAD jag ska tänka, tycka och tro… Jag känner mig förvirrad… och tankspridd. Tittar runt i lägenheten och känner mig ängslig… För att jag känner inte riktigt att jag kan FUNDERA.. Jag kan inte SE hur jag vill att saker ser ut… Eller vart jag vill ha vad… Vad jag borde köpa… SKA köpa… Och vad som passar in…

 

… Och så hamnade fel jättetunga skåp, på fel sida om det andra… Då den ena har en liten hylla som man fäller ner nästan som ett bord… Och nu kom det skåpet för nära dörröppningen. I vardagsrummet.

… Vilket innebär att, nästa gång pappa kommer hit, måste vi flytta dem igen.

 

Saker som ska flyttas. Annat som måste köpas… Och en duschkran att vänja sig vid...

Ja. Jag kan ju inte säga att jag trivs… Än så länge.. Det är ju bara så ofullbordat… Och jag har glömt hur det var att bo i lägenhet… Man hör ju röster HELA tiden!

 

… Jag känner mig ensam och jag kan inte trivas… Vilsen… Och vill inte bädda ner mig. Då lägenheten känns smutsig.. Och golvet är kallt… Dessutom känns det som om jag bor tillsammans med okända människor. Då det är så lyhört..

 

Men. Dagen idag. Lite snabbt.

Vaknade till klockan, vid halv åtta imorse. Åt frukost.. Och gick sedan och la mig igen… Satte klockan på ringning två gånger till..
Natten var jobbig. Somnade inte förrän efter tre. Kanske till och med efter fyra! … Önskade mig bort. Ville inte flytta. Ville inte ta mig an vuxenlivet…
Bad till högre makter om att få försvinna. Somna in. Och inte vakna upp igen… Aldrig ha funnits…

 

Ja-a… Så. Klockan blev typ nio… Och jag började dra ur lakanen ur sängen. Och packa ner det allra, allra sista.

Sedan samlade vi oss. Pappa, mamma och jag.. Och åkte iväg för att hämta nycklarna..
Vid det här laget hade jag redan ringt dit, och känt mig extra modig och stolt, för att fråga om nycklarna hade kommit… Ja, vi ville ju inte åka dit i onödan. Ifall den förra hyresgästen lämnar in dem senare idag.

 

Hämtade nycklarna.

Och så hem igen.
Nu blev det en snabb lunch. Innan vi åkte iväg till lägenheten med första lasset.
… Och SOM vi kämpat idag! Tunga kartonger, upp och ner för trappor. Lika tunga och tredubbelt så otympliga möbler över sig uppför… och nerför trappor…
Mjölksyra i benen… Muskler som verkade växa så det knakade… Och ett sinne som bara blev tröttare och tröttare…

 

Men vi kämpade på. Pappa och jag… Ja, mamma hjälpte också till lite grann.

Två vändor med släpet, blev det… Och så monterades lite möbler ihop…
Vi fyllde släpet återigen, för att flytta över lite grejer till 23åringen… Mestadels möbler…

 

Och sedan så skjutsade pappa hem mig… Monterade och flyttade möbler på plats… Möbler som jag nu inte känner att står ALLS okej… Jag vet ju liksom inte riktigt hur jag vill ha det… Och ångesten gör mig missnöjd…

… Jag vill inte HA ett eget boende.. För många beslut… För lätt att kräva för mycket… Allt blir för viktigt… Och frågetecken stora…

 

Men jag har i alla fall duschat.. Plockat iordning lite… Och bäddat rent sängen…

 

Ska försöka sova lite… För att imorgon är det möte med jobbcoach och personligt ombud…

God natt med er <3

 

1/12 – 14 kl. ca 22.00

Detta är jag...

Glöm inte att du kan ställa frågor till mig, skriva en snutt i gästboken, och gilla eller följa bloggen :)

  

Vad vill du veta? :)

20 besvarade frågor

Dela med dig :)

RSS

Viktkampen

           

Kan ni lösa denna?

Dagens gåta

Dagens Citat!

Dagens citat

Länkar

 

Jag tipsar

Starkt filmtips till den känslosamma =)


Kalender & klocka

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Mina senaste tankar

       

Checklista

 0% uppnått

 

    

Det jag skriver om...

 

         

Allt jag skrivit :)

Vad söker du?

Besökare hittills

 


Skapa flashcards