Livet ur D:s synvinkel

Direktlänk till inlägg 21 oktober 2014

Hälsosamt besatt

Av D - 21 oktober 2014 22:06

... Jag ska ändå ta och skriva lite om dagen, nu...

 

Jag sov så konstigt inatt.. Jag vet inte om jag riktigt sov djupt, på hela natten. Eller så sov jag djupt men drömde konstigt...

Jaja. Spela roll.

 

Imorse hade jag iallafall ingen som helst lust att kliva upp. När jag väl vaknade till ordentligt, började jag istället fundera.. Det kändes bara så tungt, det här med att behöva åka in till stan. Fixa med saker som måste göras, men som jag egentligen inte har någon större lust med. Inte orkar med. Behöva besluta mig för ifall jag ska, vill, borde göra de saker som jag än sålänge är osäker på...

... Och att orka sig ut(!)... Ta bussen till stan. Och sedan behöva riskera att ta samma buss som någon av syskonen, hem sedan. För att. Att vara social utan att välja det själv... eller räkna med det... Ja, det kändes inte okej.

 

Jag låg iallafall kvar i sängen fram till klockan tolv. Då gick jag ner på nedervåningen. Åt min lunch. Plockade(halvt ovilligt, för min mammas skull) ur diskmaskinen på ren disk. Och la i den smutsiga som stod uppradad på diskbänken..

Sedan. Upp och bädda ner mig igen. Låg och halvsov. Blundade. Stirrade. Och funderade...

.. Fram tills jag bestämde mig för att jag nog var tvungen att duscha idag ändå.. Pappa SKULLE ju ändå ha sin kompis över ikväll... Det får man ju ta hänsyn till... Och så blir ju morgondagen för stressad för att orka med att duscha.

 

Så. Vi halv tre på eftermiddagen. Upp ur sängen och på med kläderna... Välja rena kläder från hyllan... Och sedan ner i källaren, för att komplettera. Då jag saknade kläder. Vilka låg i källaren, efter tvätt.

 

Efter duschen, satte jag mig på sängen, i skräddarställning. Satte musiken i öronen. Radion. Och bara stirrade ut genom fönstret.

... Satt där i kanske en halvtimme-femtio minuter. Och bara gungade fram och tillbaka. Gungade åt sidan... Och ja. Tråkade.

 

Jag hade bestämt mig för att jag INTE hade någon större lust med att sätta igång datorn idag... Nej. "Varför då...?", liksom...

... Ner för middag, tillsammans med 17åringen, mamma och pappa... Och efter en utdragen stund vid bordet, efter maten, börja plocka av och diska...

 

Sedan kom 17åringen in med posten. Mitt schampo och balsam hade kommit. Upp for jag, på övervåningen, och öppnar förpackningen... Allt verkade bra, när jag läste på kartongen. Men det fanns en instruktions"bok" i kartongerna... Och för mig, gör dessa alltid mer onytta än nytta. De stjälper(stavning) mer än de hjälper..(samma sak med bipacksedlar)...

 

Jag börjar läsa denna lilla "bok". Rad för rad. Schampo efter schampo. Ja, hela deras serie med schampon och balsam, fanns ju med i denna katalog... Och så ser jag någonting som fick det att för en stund, knyta sig lite lätt i magen... KANSKE fanns det ett schampo som var even better för mitt hår(!)..

... Jag hade ju köpt ett schampo för torrt och behandlat hår och hårbotten... Ett schampo som man bara bör använda varannan till var tredje dag... Och så fanns det ett mildare schampo, som även DET, är mot hårbottensproblem... som man kan använda VARJE dag(!)...

Och funderingarna började gå... "Vad var det som gjorde att man bara skulle använda detta var tredje dag?"... "Innehåller det "dåliga" ämnen?" ... "Starka ämnen?" ... "Är det här ett sådant schampo som innehåller ämnen som gör att man ser skitig ut i håret nästan på en gång?"... "Innehåller det silikoner och parabener?" ... Ja, till exempel.

 

Och... Min oroliga, osäkra perfektionisthjärna satte igång igen. Likaså rädslan för att faktiskt bara "fortsätta göra vad jag har gjort i hela mitt liv" ... Det vill säga.. Använda vanligt schampo i mitt hår..

... Japp, det ÄR ju faktiskt så.. Varför har det blivit såpass viktigt alla dessa saker som att äta så rätt det bara GÅR att äta... Använda så BRA och hälsosamma produkter som det bara går... Undvika tillsatt socker... Ja, allt till den grad att jag mår SUPERDÅLIGT av att inte veta hur jag uppnår det(!) ...

 

Alla funderingar. Sökningar efter info och kunskap. Förståelse... Att känna att jorden går under... JAG kommer att dö... om jag inte hela tiden finner det ALLRA bästa och mest hälsosamma för mig själv... Ja, det blir ett hinder... Jag får svårt att orka hantera det..

 

Så. Jag slog iallafall igång datorn. Var ju bara TVUNGEN att kolla upp ifall det andra shampot kanske var mer rätt för mitt hår... För att ISÅFALL vågade jag ju inte använda det jag fick hem IDAG!

... Kollade lite. Men skickade sedan iväg ett mail till dem istället. Ja, till butiken som sålde schampot. Frågade lite om schampot. Om varför det ena rekommenderades att användas dagligen, och det andra bara vart tredje dag, tillexempel...

 

Sedan satte jag direkt datorn i strömsparläge, och trappade ner till tv:soffan och satte mig och tittade på lite tv.

Kände mig fortfarande lite stressad över alla punkter på min WhiteBoardTavla. Och det faktum att alla utom en av morgondagens punkter KRÄVER att jag åker in till stan och uträttar dem(!)...

... Och även funderingarna kring schampot, och osäkerheten i och med DET, spökade fortfarande inom mig.

 

Jag funderade även lite över maten, när jag satt där och fikade tillsammans med pappa och hans kompis, och mamma... Jag menar. Jag bobbade i mig en MASSA fikabröd idag! En efter en kaka. Det fanns liksom inget stopp! Antagligen var jag helt enkelt mer hungrig idag än annars... Och min regel ÄR ju "Ät ALLTID tills du blir mätt. Det är ALDRIG för mycket, sålänge som man är hungrig" ... Varpå tanken slog mig. "Här sitter jag och bobbar i mig sötsak efter sötsak. Fett och socker i MASSOR. Utan att lägga en TANKE åt rädslan eller oron. Ingen ångest för vad jag äter. Vad jag gör mot min kropp... Ja, ingenting". För att fikan är rutin. Trygghet... Antagligen.

 

Och klarar jag DET. Ja, då borde jag ju klara av att äta frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, kvällsmål... också. DET kan ju knappast vara mer farligt för mig, än allt skräp som jag rätt som det är, proppar i mig!

Kruxet är väl att allt bli mer viktigt, dödligt allvar och "livsfarligt", när jag börjar lägga manken till...

 

Men jag ska försöka igen. Och försöka slappna av denna gång!

Imorgon köper jag kvällsmål! ... Hoppas jag. OM jag orkar försöka...

 

Okej. Lite osäkert. Men vi får se.. God natt iallafall <3

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av D - 27 augusti 2018 10:22

Jag blev gravid. Var orolig för missfall, hela tiden. Föreställde mig att jag aldrig skulle sluta oroa mig för missfall. -När barnet skulle födas, skulle det födas dödfött. Efter födseln, skulle det dö i plötslig spädbarnsdöd. -Aldrig skulle jag kunn...

Av D - 2 april 2018 13:56

Jag har fått svårt att blogga. Vet inte riktigt vad jag ska skriva, -och skriver sällan i varken den fysiska dagboken, känsloboken på datorn eller någon annanstans. En del(många!!) listor såklart, eftersom att det är helt omöjligt att orka leva annar...

Av D - 13 januari 2018 18:19


 

Av D - 22 september 2017 19:23

Det är så svårt... Jag tycker verkligen om dig.. väldigt mycket.. Men jag vet bara inte på vilket sätt.. Jag är ju helt bombsäker på vad du känner, eftersom att du förmedlar det så himla starkt. Men lika förvirrad som du blir över mina känslor, lik...

Av D - 5 september 2017 13:39

Det smärtar i bröstet. Jag känner mig tung i huvudet... Livet känns kaotiskt... Och nu har jag en ny relation på det, -som jag, ibland, inte orkar hantera...   ... Idag går jag med en känsla om att vi aldrig kommer att ses igen. Vet inte varför...

Detta är jag...

Glöm inte att du kan ställa frågor till mig, skriva en snutt i gästboken, och gilla eller följa bloggen :)

  

Vad vill du veta? :)

20 besvarade frågor

Dela med dig :)

RSS

Viktkampen

           

Kan ni lösa denna?

Dagens gåta

Dagens Citat!

Dagens citat

Länkar

 

Jag tipsar

Starkt filmtips till den känslosamma =)


Kalender & klocka

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Mina senaste tankar

       

Checklista

 0% uppnått

 

    

Det jag skriver om...

 

         

Allt jag skrivit :)

Vad söker du?

Besökare hittills

 


Skapa flashcards