Livet ur D:s synvinkel

Alla inlägg under februari 2014

Av D - 9 februari 2014 12:23

    

Här har vi veckans "veckans". Bilden säger väldigt mycket om hur jag har upplevt mina känslor den här veckan. Så därför passar den bra ;)


 

Av D - 8 februari 2014 20:59

Jag skriver mitt inlägg nu. Då bloggen är typ allt jag kan tänka på, för tillfället. Inget negativt med det. Men kan bli lite enformigt att BARA kunna koncentrera sig på EN sak. Vad jag än gör, vart jag än befinner mig... "bloggen", "bloggdesign", "bloggmöjligheter". Eller nu överdriver jag nog :) Jag har ju faktiskt bara suttit inne idag. Hade jag tagit mig ut och hittat på något, hade bloggen kanske inte tagit över mitt huvud på samma sätt ;)

 

Men idag har jag typ mesta delen av dagen, bara gjort EN sak. Först när jag vaknade imorse, åt jag lunch. Klockan var väl runt... Ja, strax innan tolv. Sedan satte jag mig direkt vid datorn, för att föra in alla sidvisningar, besökare m.m i sina diagram... Ja, och efter det, fortsatte jag på vad jag igår kväll/natt påbörjat. Jag undersökte och testade möjligheterna till signatur under varje inlägg på bloggen. Att det skulle komma automatiskt. Så jag skaffade mig en "testblogg" här på bloggplatsen. Där jag kommer att testa saker som jag inte vågar göra på någon av mina aktiva bloggar. Då saker kan gå snett.

 

Satt sedan i TIMTAL och testade mig fram. Gjorde bild efter bild. Testade det ena efter det andra. Grävde bland koder hit och dit. Trodde mig ha en lösning... som sedan visade sig fungera mindre bra. Men nu har jag då kommit fram till att det (enligt min vetskap) är omöjligt att få till det så att en bild visar sig på VARJE inlägg automatiskt. Då bloggplatsen inte har varken stilmall eller kodmall att ändra i. Det är däremot möjligt att lägga till en signatur i ett inlägg åt gången... Men jag har inte RIKTIGT fått till det så att kvaliteten på bilden, bibehålls när den kommer in på bloggplatsen. Den blir alltid mer eller mindre bra. Men så har det ju alltid varit. Att vissa bilder blir sämre när man laddar upp dem hit. Iallafall på min inloggning.

 

Men jag ser iallafall fram emot att någon gång göra en egen bloggdomän. Eller åtminstone skapa en blogg på blogg.se. Så att jag kan designa den, så att den blir mer egen.

 

Ja... Förutom det, har jag även kollat bloggens statistik några gånger, och sett på en del av "Melodifestivalen".

 

Ja, det var nog det. Dagen uppslukades rentav av bloggdesignen :P

 

God natt med er <3

 

 

Av D - 8 februari 2014 17:27

Såhär kan det alltså se ut. Men eftersom att bloggplatsen inte har varken stilmall eller kodmall, typ... så blir det ju lite jobb varje gång som man ska använda signaturen. Så det är ju om man orkar. Man får antingen klistra in bilden i inlägget eller typ bildens kod i HTML här i "skapa inlägg". Själv har jag sparat koden som står i "HTML" när bilden är infogad i inlägget. Då lär det gå att bara klistra in den varje gång man vill ha den bilden. Ja och så tar man bort länken. Så blir den inte klickbar ;)


 

Av D - 7 februari 2014 20:40

Det blir ett tidigt inlägg idag. Dagen har tagit slut för mig. Inget mer att göra. Tänkte sätta mig och sticka en stund, och förhoppningsvis bli klar med den hela första delen ;) "Äntligen!", säger jag när jag blir klar. Efter ett arbete med maska efter maska. Varv efter varv. Och ett j*vla trassel med garnet :P Som för det första visade sig vara av på flera olika ställen. Och för det andra, bara snurrar ihop sig.

Men nu närmar det sig ett resultat. Inte ett slutresultat. Men ett delresultat iallafall. Både kul och skönt :P Resultat tycker vi om ;)

 

Ja, då tar vi dagen som varit. Kan ju börja med att säga att jag har stickat idag, när vi ändå är inne på det ämnet. Stickade några varv, och upptäckte hur mycket sorten av garn och garnets färg, gör med upplevelsen. Om man nu kan säga så om stickning ("upplevelse") :P

 

Sedan så har jag varit inne på datorn MASSOR! Enda från när jag hade ätit lunch och fram till... Äsch strunt i det. Kommer inte ihåg när :P Men typ hela dagen, iallafall. Halva kanske. Jag har fört in statstiken i diagrammet. Vilket gick dunderfort. Då det bara blev en ynka besökare igår. Men lika glad är jag ändå :D Det roliga är ju att se bloggens upp-och nergångar. Och inte att besökarna STRÖMMAR VARJE dag ;) Det är ju själva projektet med diagrammen som är det roliga :P

 

Jag har bläddrat runt på min egen blogg, i något som känns som HELA dagen! Ja, jag har varit dödskär i min blogg idag! Så nöjd och såå stolt    (nu gör vi sådana hjärtan. De andra krånglar alltid till saker på min blogg). Och trots att jag vet vad som står och vad som finns i den, kan jag läsa det hundra gånger om.

 

Ja, och så har jag läst bloggar, kollat efter nya bloggar, på besökstoppen.se. Och även lagt till ett nytt bloggtips under "Länkar". Jag följer den inte. Inte någon av bloggarna därunder. Men tänkte att de kan vara intressanta ändå ;)

 

Och så har jag fått mail från min handläggare på försäkringskassan. Då jag undrade hur det går för henne och om hon fått veta något nytt. Hon skrev då att hon skulle ha möte med arbetsförmedlingen och ta upp mitt fall, på fredag nästa vecka. Sedan skulle arbetsförmedlingen göra en bedömning, och förhoppningsvis blir det gemensam kartläggning då.

Så det känns bra med den saken. Känns bara lite långt tills nästa vecka, och sedan längre därtill. Men bättre långdraget och segt, än inte alls ;) Sedan är jag snart igång. Tills sommaren lär jag ju iallafall kunna börja praktisera, om inte annat ;)

 

Annars så har jag suttit vid tv:n, framför "VinterOS-invigningen". Det var fint att se på. Häftiga arrangemang (stavning). Ljus och mönster. Lite långdraget under den tid då alla länder skulle "promenera" in. Men såg hela iallafall.

 

Okej, nu har jag bara EN sak kvar på hjärtat. Då igår var en hemsk natt igen, utav en anledning som jag inte tänker dra utöver er ikväll, har jag nu funderingar på att ta kontakt med psykiatrin, för att se om det finns något stöd, någon hjälp att få, för att lära mig tänka annorlunda och slappna av. För att, som jag tidigare sagt, känner jag mig inte längre särskilt stark... och att ta emot hjälp i den mån jag känner att jag orkar med och klarar av, känns då som en möjlig väg att gå, för att nå det liv som jag så väl vill ha och behöver.

Så vi får väl se när jag tar tag i det. Men att ha nätter som gårnatten, slipper jag helst.

 

(Nu hittade jag vart man lägger in HTML-koden för att göra en signatut till varje inlägg i bloggen. Tror jag iallafall. Kul att veta!)

 

God natt med er <3

Av D - 6 februari 2014 21:40

Hej hopp!

 

Dagen idag har bestått av stillasittande vid datorn. Jag satte mig här, efter att ha ätit lunch och plockat iordning efter lunchen. Plockat upp sakerna från golvet för att dammsuga för första gången på flera månader! Jo, det är sant. Slarviga jag. Har typ bara dammsugit EN gång sedan jag flyttade upp i det här rummet i september eller något :P

 

Ja, men sedan satte jag mig iallafall vid datorn. Fortsatte med diagramstatistiken för bloggen, som har blivit ren rutin att göra först av allt, varje gång som jag sätter mig vid datorn. Och så började jag kolla bloggar. Läste alla bloggarna i "bokmärken", och gick sedan in och kikade på "besökstoppen.se". Kollade gravid-och barnbloggar, som befann sig i topplistan. Och hittade ett par väldigt intressanta. Båda finns nu i sidmenyn här på bloggen.

 

Sedan såg jag på någons blogg, att hon hade en signatur i fin skrivstil, på sin blogg. Blev nyfiken. Och började kolla upp om jag kan få det på min blogg. Verkade inte gå. Då HTML-koden bara kan klistras in i menyn här på bloggplatsen. Och den skulle behöva ut på själva bloggen för att fungera som den ska. Men kom också på att det bara skulle kännas tjatigt att ha samma text i slutet av VARJE inlägg...

 

Så jag lämnade den tanken. Men var fortfarande väldigt nyfiken. Nu var jag taggad :P "Jag vill hitta gadgets, gadgets, GADGETS!". Så jag började söka omkring. "Vilka möjligheter finns?", "Vad kan jag göra med min blogg?". Hittade en del intressant. Men inte särskilt mycket. Bloggplatsen är ju inte som blogg.se, precis :P Men tycker om bloggplatsen. Enkelt och bra ;)

 

Så nu finns det lite nya saker här i bloggens sidmeny. Om ni är intresserade. Lite nya intressanta bloggar, och även "Dagens Gåta" och "Dagens Citat" ;)

 

Satt typ vid datorn i FEM TIMMAR! Ja, jag menar det! FEM HELA TIMMAR! Och BARA undersökte HTML-koder och roliga gadgets! Det var kul. Lite stressigt och mycket på en gång. Lite kluvenhet... och VÄLDIGT mycket siffror och koder, som jag inte alltid förstod! Skulle vara intressant att göra en egen bloggdomän (eller vad det nu heter) någon gång. Ja, någon gång då jag har ork att lägga ner tankemöda, tid och energi på det :P

 

Annars. Jag har typ... Ja, jag har ätit syrlig vaniljyoughurt med kakaopulver i, idag. Jättegott. Igår åt jag det med mosad banan i. En KLAR favorit! Nu när jag har kommit ifrån att ha kanel i det ;) Bra med lite omväxling.

 

Ja, just det. Jag har fokuserat en del och diskuterat, funderat kostlära... typ. VAD man bör äta och hur mycket. Väldigt intresserad. Man ska alltså tänka på kolhydraterna man får i sig, men fettet är inte lika farligt. Såå intressant! Och tallriksmodellen är en favorit från tidig skolålder.

 

Nu till kvällen, satt 17åringen med läxan, och då handlade det om genetik. Ett ANNAT ämne som intresserar mig såå och alltid har gjort! ÄLSKAR genetik. Dominanta och ressesiva (stavning). X - och Y- kromosomer. Mutationer... Ja, gud vet vad :P

 

Men ja. Jag dammsög iallafall till sist. Trots att det blev typ fem timmar senare än tänkt :P Och så såg jag och mamma på "Farmen". Och nu har jag smågluttat på något för mig, så ointressant som friidrott!

 

God natt med er <3

Av D - 5 februari 2014 22:10

Okej, jag gör ett försök.

 

Ska börja med att säga att igår var en väldigt jobbigt kväll, rent psykiskt och emotionellt. När jag skrev det senaste inlägget, var jag superstressad, tankspridd, trög i huvudet och kluven. Och grejen är den att, sedan jag började med denna bloggen, började kämpa och VILJA framåt. VILJA ha det bättre... BRY mig om livet och mig själv... Ja, då kände jag mig stark och positiv. Jag kände att jag kunde hantera både mitt sätt att tänka och mitt sätt att känna. Ändra på det och vända det till något positivt. Ja... Iallafall till en viss del. Kämparglöden fanns liksom och jag kände mig väldigt peppad. Stöttade mig själv till 100.

Men nu på senare, känns det bara som om saker och ting har dalat. Jag känner mig svag och psykiskt utmattad. Har för mycket att tänka på. För höga krav på mig själv. Och ingen som helst ork till att försöka tänka annorlunda, vända på saker och ting till det positiva. Klarar inte riktigt av att lugna ner mig själv.

 

Men jag försöker fortfarande. Jag blickar framåt och aldrig bakåt. Jag VILL uppnå ett värdigt liv i gott mående. Och jag har INTE gett upp med att ta de här stegen som JAG tror att krävs för att jag ska med mitt fulla engagemang, kämpa för att ta mig dit jag vill! Det vill säga "Praktik och flytt".

 

Ja. Till min dag idag, då ;) Minnet är ju vad det är, om man kan säga så. Inte särskilt bra. Känns rentutav grumligt :P Men jag har iallafall fixat med statistikdiagrammen. Började på ny månad idag. Då den 28:e dagen för min blogg, var igår. Så nu har jag delvis börjat räkna om på nytt. Såhär ser det ut nu. Ett diagram som innehåller siffrorna över hur många besök, unika besökare, sidvisningar... Ja, "och så vidare" säger jag väl nu. Orkar inte räkna upp allt. Men iallafall medelvärdet över hur många besökare jag har haft per dag, denna månad. Detta diagram är fortlöpande och börjar aldrig om. Men kommer ju däremot att ändras kontinuerligt. Eftersom att dagarna går och besökarna alltid är olika många. Ett diagram på samma sätt, men siffrorna beskriver den sammanlagda månadssumman. Eller vad man nu ska kalla det. Fortlöper också hela tiden. Och blir då alltid högre. Två diagram till, som är för samma saker. Men gär börjar dessa om varje månad. För att riktigt kunna se skillnaden per månad. Och så det sista. Ett stapeldiagram som hela tiden är aktuellt. Siffrorna för medelvärdet per dag och sedan hela sammanlagda summan över hela bloggtiden.

 

Oj, vad långdraget det blev, om något såå ointressant :P Ska lägga ut dessa någon gång. Men får bli när bloggen fyller två eller tre månader, minst.

 

Annars har jag tagit en promenad idag. Jag kände bara att jag behövde ut. För att tanken slog mig. Det är ju ett faktum att vill man må bra och ha det bra. Vill man att något HÄNDER i ens vardag, så får man ju fixa det själv. Och man MÅR ju så mycket bättre av att komma ut. Om det så är ut och stövla i hög och hård snö, tills benen darrar :P Eller att halka omkring på ren isgata, varvat med ren lera :P

 

Sedan har jag typ kollat mailen, läst bloggar, läst lite i min egen blogg... Ja-a... Och så har jag sett på "Farmen" och "Mia på Grötö". Det sistnämnda har jag typ sett fram emot. Idag kände jag ju typ igen alla som var med. Och DET gör ju det hela roligare! Tycker om det programmet.

 

God natt med er <3

Av D - 4 februari 2014 22:43

Sitter här och säkerhetskopierar alla mina filer, i all hast. Och GISSA om jag isade till! Så tar jag hem några av mina dokument från google drive för att kunna lägga dem på en sticka... Och så står det att WinRar kostar pengar och att man har 40 dagar och måste sedan betala! Blev nervös och stressad. Jag hade ju inte istallerat det IDAG, så det borde väl inte kosta mig något om 40 dagar? För att i så fall vill jag inte ha det. Vill inte ha något som kostar pengar, när jag knappt ens vet vad det ÄR. Men jag verkar ha haft det på datorn sedan 09... Så då borde det väl inte vara någon fara(?).

 

Nej, men grejen är den, att säkerhetskopiering är väldigt viktig. Men jag har bara dragit ut på det för att jag vill ha allt sorterat och alla bilder redigerade. Men då det går såå segt och jag inte orkar ta tag i det, så tar jag det säkra före det osäkra, och kopierar allt till en sticka ändå. Så finns det iallafall på ETT till ställe, tills jag orkar ta tag i det och kan byta ut det mot det bättre (sorterade och redigerade). Så ska jag skriva upp NÄR jag senast kopierade och sedan efter ett tag, kopiera igen. Då det har tillkommit fler bilder osv.

 

Nu till dagen. Jag klev upp vid kvart i tolv, efter en hård natt. Och så åt jag frukost tillsammans med mamma och pappa... Ja och 19åringen. Plockade undan och gjorde iordning. Sedan satte jag mig vid datorn och trixade lite med bloggen. Skrev ett inlägg, la ut min hajpa-bild på bloggen, fixade lite med sidomenyn. Ja guuud vad jag har fixat idag!

 

Sedan har jag läst bloggar en gång, stickat lite grann, och fixat med statistikdiagrammen.

 

Vad mer? Jag har sett på tv, såklart. Såg på "Farmen", som jag nu tycks ha börjat följa. Och sedan blev det att halvglutta på "Bygglov" medans jag stickade ett par varv. Och "En resa för livet". Kan den ha hetat så? Eller tänker jag HELT fel nu? Men såg iallafall på det där programmet, där kändisarna är i Fillipinerna.

 

Och nu, så fort som säkerhetskopieringen är klar, ska jag försöka släppa dagen, och krypa i säng. Bara hoppas på en lugn natt.

 

God natt med er <3

Av D - 4 februari 2014 13:51

Natten inatt, var hemsk. Precis som så många andra dagar och nätter. Hemska stunder... Grät innan jag somnade. Orkade inte med oroskänslan, osäkerheten, kluvenheten och att ha ångest för egentligen ingenting. BARA för att jag grubblar över saker som ska vara "perfekta". Saker som jag inte kan få till så att de känns bra... Och allt som oftast har dessa saker med just mitt bloggande att göra.

 

Inatt låg jag och grubblade, funderade, försökte komma på lösningar på mitt bekymmer. Blev mer och mer uppgiven. Hjärnan roterade i 180... och jag orkade inte tänka mer. För första gången på länge, ville jag dö. Sneglade på mitt nattduksbord. "Har inga tabletter". Inga starka tabletter, att försvinna på. Var rädd för att vakna dagen efter. Då jag inte visste hur jag skulle hantera et hela. ORKADE inte må sådär dåligt igen!

 

Jo, det handlade om mina kategorier här på bloggen. Tycker inte om när dessa ändrar innebörd hela tiden. När alltfler saker tillåts läggas till i dem. Jag menar. Kategorin är från början tänkt för en viss slags inlägg, men sedan med tidens gång, blir den till för fler och fler och fler olika saker. Det är säkert ingen annan än JAG som brys sig, men JAG bryr mig å andra sidan, desto mer! Jag bryr mig nog tillräckligt för att täcka er allihop :P

 

Jag känner bara att bloggen blir så rörig och det stör mig. Jag vill att kategorierna ska vara tydliga och verkligen bara innehålla ETT slags inlägg. Annars mår jag inte bra. Ja, det har nog mycket med min perfektionism att göra. Och kanske också min svårighet för förändringar.

 

Men grejen är den. Nu skriver jag detta inlägg och länkar det i kategoribeskrivningen. Så att jag kan titta på det när jag vill, och lugna mig själv. Här står ju allt vad kategorierna och mitt bekymmer innebär.

 

Kategorier läggs till med tidens gång. Allteftersom tillkommer en kategori. Vilket innebär att vissa inlägg av samma slag som den nya kategorin, inte kommer att ligga där. Utan bara flyga i intet. Typ :P Men från och med nu, ska det inte göra något. Jag ska bara acceptera det. Acceptera att bloggen kommer att förändras med tiden, för att jag känner för att göra den förändringen "just idag"... Acceptera att bloggen inte är "perfekt", så bra som de bara KAN vara.

 

Och jag tänker inte gå in och lägga till de kategorier som felas, på de äldre inläggen. För att det behöver jag inte. Det är inte "fel" att bloggen inte är perfekt och att förändringar har gjorts på vägen. Inte alls. Bloggen får gärna skvallra om mina "misstag" och hur jag har mått av det. Och för det andra, är det ändå INGEN annan än jag som ens kommer att REAGERA på dessa inbillade "fel". Ingen kommer att bry sig. Det är ju bara jag som är överspänd ;) Bara jag som är rädd att inte vara nöjd när jag senare kollar runt i mina olika kategorier...

 

Så. Idag lägger jag till en ny kategori. En kategori där jag VET att jag tidigare skrivit inlägg om saker som SKULLE ha tillhört den, men nu inte kommer att göra det. Men från och med NU, kommer dessa slags inlägg att hamna där :)

 

Snacka om att göra en stor sak av en egentligen obetydlig grej :P

Detta är jag...

Glöm inte att du kan ställa frågor till mig, skriva en snutt i gästboken, och gilla eller följa bloggen :)

  

Vad vill du veta? :)

20 besvarade frågor

Dela med dig :)

RSS

Viktkampen

           

Kan ni lösa denna?

Dagens gåta

Dagens Citat!

Dagens citat

Länkar

 

Jag tipsar

Starkt filmtips till den känslosamma =)


Kalender & klocka

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Mina senaste tankar

       

Checklista

 0% uppnått

 

    

Det jag skriver om...

 

         

Allt jag skrivit :)

Vad söker du?

Besökare hittills

 


Skapa flashcards