Livet ur D:s synvinkel

Alla inlägg under januari 2014

Av D - 15 januari 2014 21:41

Jag sitter här, efter en lång-kort dag, och tittar på akvariefiskar och korall på "Youtube". Så härligt med fiskarna med helt UNDERBARA färger <3 Atmosfären på havets botten, och den härliga musiken <3 Har kollat på en del. Men denna tyckte jag att var lite härlig (bland annat) http://www.youtube.com/watch?v=OscRe3pSP80

 

Idag har annars varit en seg dag... Vaknade klockan elva och låg sedan i sängen, beredd att slänga mig iväg till bussen, för att åka in till stan. "MÅSTE ju lämna datorn... Men vill inte"... Nej, men grejen är den att jag inte känner att jag vill betala 37 spänn, BARA för att lämna datorn på posten. Jag känner liksom att det är onödigt. Så låg där i sängen. Kände mig tvungen, men ville inte. Den var ju REDAN sen. Så måste ju lämna in den. Annars kanske jag inte får mina 3000 spänn tillbaka...

 

Men bestämde mig för att ge det till på Fredag. För att jag vill ju gärna hinna få svar från försäkringskassan och kommunen. Så att jag vet ifall jag ska gå till arbetsförmedlingen själv eller med min handläggare. Och så att jag får reda på HUR jag går tillväga för att bli friskförklarad. När jag ännu inte har kontakt med psykiatrin.

 

Just nu står ju allt stilla. Då de saker som KAN få mitt nya bättre liv att rulla, inte kan påbörjas förrän jag fått svar från dessa två ställen.

 

Så idag var liksom igår, "en dag mittemellan". En dag då jag egentligen inte kunnat göra mycket för att påbörja den resa som tar mig där där jag hör hemma. Men jag har sagt som så... Min plan är att har de inte svarat denna vecka och sagt vad de tycker att jag bör göra, så tar jag tag i det själv. För att jag mår bättre nu. Har bestämt mig för åt vilket håll jag vill gå, hur jag vill ha det. Bestämt mig för att ta reda på vem jag är och att komma dit där jag hör hemma... Och jag är otålig som få. Vill kämpa som bäst, sålänge som jag känner mig som starkast ;)

 

Så nästa vecka tar jag tag i det. Går till arbetsförmedlingen och gör det bästa av det hela, och ringer vårdcentralen för svar om friskförklaring... Ja, och sedan sätter resan igång!

 

Oj, vad jag egentligen skriver sådant som inte var tänkt för den här bloggen :P Egentligen skulle här bara staplas vad som hänt och gjorts under dagen. Men men.

 

Ja. Idag har iallafall mest segats. Och mitt minne finns typ inte. Hmmm... Jag har kollat djurannonser. Rensat bland mina bevakade annonser. Nu gäller bara fiskar, sköldpaddor och SMÅ hundar ;) Och så har jag kollat mailen typ HUNDRATUSEN gånger! Ja, KÄNNS det som iallafall! Jag har ju väntat mail idag, som ni vet. Men det kom inte. Får se imorgon. Annars har hon väl glömt.

 

Jag har läst bloggar... Och jag verkligen ÄLSKAR att hånga med i andras liv <3 Att följa en gravid kvinna, under hela hennes upplevelse och att följa barnet därefter, är HELT underbart <3

 

Vi har sett på andra halvan av "Bullet Proof" eller vad den nu hette. Såg visst bara hälften igår :P Och så har jag sett en hel del på tv. Känt ångesten i mitt bröst. Varför, minns jag inte. Inte så viktigt ;)

 

Mer minns jag inte om dagen. Men detta var väl mer än tillräckligt. Synd om den som ska orka läsa allt :P

 

God natt på er <3

Av D - 14 januari 2014 21:57

Efter att ha lagt mig tidigt igår kväll, vaknade jag också utvilad, lite tidigare idag.

 

När man ligger där i sängen och tankarna flödar från sak till sak. Man reflekterar över det som varit och över det som komma skall. Man planerar, funderar... Ja, och grubblar!

Vad som pågick i mitt huvud igår natt, var att denna dagen skulle bara vara en dag mittemellan. En dag då det inte skulle hända NÅGONTING. Jag skulle bara kunna vänta... Eftersom att jag väntar på ett mail som skulle komma på Onsdag. Och beroende på när DET kommer, kan hända att jag antingen kan ta kontakt med vårdcentralen DÅ eller tidigast på torsdag. För att påbörja en friskförklaring.

 

Men imorse när jag vaknade, låg jag som vanligt och drog mig i sängen. Ville inte kliva upp... Låg och funderade över min dator som måste skickas iväg snart, om jag ska få tillbaka pengarna för den. För att den är ju EGENTLIGEN redan sen! Men det kändes dumt att betala bussen in till stan BARA för att lämna den! Så tänkte att, då tar jag arbetsförmedlingen ÄNDÅ då! Och BÖRJAR i den änden, för att sedan börja om lite grann när jag väl blivit friskförklarad. För att, å andra sidan... Jag måste ju vara inskriven på arbetsförmedlingen i tre månader innan jag kan få aktivitetsstöd. Vilket jag lär behöva när aktivitetsersättningen försvinner!

 

Men det blev ingen arbetsförmedling eller inlämning av datorn idag. För att klocken var för mycket redan när jag vaknade! Då jag behöver tid på mig för att hitta dit!

 

Nej. Idag har jag suttit vid datorn. Kollat det vanliga. Djur, e-mail, bloggar... Ja och jag har läst lite på arbetsförmedlingens sida. Tagit reda på lite information. Jag har grubblat en hel del. Känt mig trött och psykiskt utpumpad. Varit lite frusen, och haft tankarna flödat och hakat upp sig i skallen...

 

Men till kvällen, mådde jag bättre. Krävs bara lite god stämning, så kände man sig helt okej igen. Pappa, mamma och jag, såg på "Bullet proof" eller vad den nu hette. Den var rolig och underhållande. Men det trevligaste med våra filmkvällar, är ju att vi gör det tillsammans. En film blir aldrig samma sak ensam.

 

Ja, nu minns jag inte om jag har gjort något mer idag... Men fick ett mail från min handläggare på försäkringskassan. Där hon skrev att vi kunde gå på ett möte tillsammans, hon och jag, på arbetsförmedlingen. Men får se hur det blir med det. Vet ju liksom inte ens vart jag står. Snart kanske jag är "frisk" och då har jag ju inte rätt till samma stöd längre.

 

Och nu innan jag la mig, har jag sett på "bygglov", och även en del av det här programmet där fyra låtskrivare/artister reser till Fillipinerna och följer livet där. Minns inte vad det hette. Gick på kanal 4, tror jag.

 

Nu ska jag sova. God natt mer er <3

Av D - 13 januari 2014 21:13

Blir en tidig bloggning idag. Har typ segat genom hela dagen. Är trött och har molande värk i magen. Huvudet känns spänt och ångesten ovanligt konstig...

 

Idag liksom igår, drog jag ut på tiden i sängen. Kände mig dock stressad. För att igår natt kom jag på ytterligare ett steg för att ta mig i rätt riktning. Mot det bättre livet.

Jo, jag kom på att jag kanske borde försöka få mig själv friskförklarad. Jag menar. Jag känner mig ju inte sjuk på något sätt, och jag tänker nu mer friskt än på såå länge. Jag strävar åt rätt håll och ser relativt ljust på livet. Och en friskförklaring kan kanske hjälpa mig ÄNNU mer på traven, att släppa det förflutna och ta mig vidare. Ja. Det skulle kännas som en befrielse på något sätt. Som att börja om på ny sida. Börja skriva på en ny historia, liksom.

 

Så. Idag tänkte jag ringa vårdcentralen. Men bestämde mig för att vänta till på onsdag, då min kontakt på kommunen skulle höra av sig om hur jag skulle gå tillväga. Men borde ju bara vara att boka tid på vårdcentralen, för vidare kontakt med psykiatrin.

 

Annars så har jag inte gjort mycket idag. Inte alls. Har typ bara segat. Känt mig trött och hängig... Tror att jag kan ha PMS för första gången i mitt liv, också. Men vet inte. För att är inte ens säker på vad det är för något!

 

Jag har iallafall kollat det normala på datorn. Djurannonser, bloggar... och så har jag bloggat en gång tidigare idag, på en annan blogg. Jag har undersökt lite andra möjligheter till e-mail-tjänster. Då min nuvarande tycks börja krångla.

 

Ja-a. Känns som om det inte hänt särskilt mycket idag. Jag har funderat en del över... Eller funderat och funderat. Tankarna har väl flödat, om hur jag ska hatera det hela. Med friskförklaring, ekonomi, arbete, flytt... Ja, hela livet. Men känner mig rätt så stark, för tillfället. Så det ska nog ordna sig.

 

Ja, vi såg den sista delen av "Twilight" idag, också. Så nu har vi jobbat oss igenom alla filmerna! Får se vad det blir härnäst!

 

Och nu till kvällen spelade jag en omgång "Bejeweled" på datorn. Brukade köra det rätt så mycket, en period. Men har inte kört det på länge. Hade bara fööör tråkigt, just nu. Så tog mig en omgång!

 

God natt allihopa <3

Av D - 12 januari 2014 22:36

Idag, till skillnad från de senaste typ två tre dagarna, har jag dragit ut på tiden ordentligt på morgonen, innan jag klev upp.

 

Jag låg och bara kopplade av. Halvsov. Tills klockan tolv på förmiddagen. Tvingade mig sedan upp ur sängen och gick ner för att äta lunch. Idag tillsammans med mamma, pappa, min 19åriga broder och min 22åriga syster. Minns inte om vi var några fler.

 

Sedan gjorde jag ordning efter lunchen. Plockade in i diskmaskinen och allt det vanliga. Gick upp på övervåningen. Ja, upp till mitt rum. Och slog igång datorn. Jag minns inte exakta ordningen. Men inte är väl det så viktigt, heller. Jag kollade iallafall mailen. Trots att det är söndag och inte någon dag för viktiga mail. Kollade lite djurannonser, bloggar... och allt det vanliga bland mina "bokmärken".

 

Sedan känns det som om jag bara väntade. Gick omkring och tråkade. Bestämde mig för att faktiskt kanske ändå tillåta mig själv att kolla upp de där misstänkta diagnoserna från min journal. Så KANSKE jag sedan kan släppa det hela och gå vidare. Även känslomässigt och mentalt. Och inte bara i praktiken som innan. Så jag läste lite grann och kände mig efter det, inombordsligt lugn. Ja, det kändes bra. NU kan jag gå vidare ;)

 

Ja, efter det, kom min 21åriga lillasyster och hennes kille, på besök. Vi satt och pratade... Ja, alla som var hemma. Typ 22åriga systern, 21åriga systern, hennes kille, 19åriga brodern, 16åriga systern och 13åriga brodern. Satt i sofforna i vardagsrummet och bara pratade. Ja, jag lyssnade väl mest. Pratar egentligen aldrig särskilt mycket. Och ÄN mindre nu, när situationen är som den är!

 

Sedan åt vi middag. Proppade efter det, i oss äppelpaj som 22åringen bakat inför dagen. Och... Ja, vad mer? Känns som om jag har PROPPAT i mig godsaker hela dagen idag! ... Ja, just det ja. Jag har kollat lite akvariedjur också. Bara sådär, fick jag känslan av att jag vill ha fiskar eller sköldpadda. För att pälsdjur kommer inte in i detta hemmet. Så kanske en sködpadda vore något. Älskar ju djur. Ett STORT intresse. Och något att ansvara för och ta hand om. Något att älska <3 Fiskar är vackra att se på och helt underbara djur. Så det skulla annars vara något! 

 

Så, jag har tagit bort "katter" och "kaniner" från mina bevakningar på Blocket. Hundar får stå kvar. För att det vill jag trots allt fortfarande skaffa när jag känner mig redo och tiden är inne. Och så la jag till "sköldpaddor" och "fiskar", också.

 

Ja, och nu till kvällen, såg mamma, pappa och jag (delvis min 16åriga syster) på "Twilight", den näst sista delen. Så nu har vi bara en del kvar. Sedan blir det till att börja på något annat!

 

God natt allihopa <3

Av D - 11 januari 2014 23:16

Hej igen.

 

Idag har jag inte gjort mycket. Men ändå har dagen gått fort!

 

Jag klev upp klockan tio på morgonen... VÄLDIGT ovanligt för att vara jag! Som för det mesta kliver upp efter klockan TOLV på dagen! Jag slängde för ovanlighetens skull i mig lite youghurt på morgonen. Ca en halv deciliter. Men det är ju bättre än att inte äta någonting alls! Som annars.

 

Efter det, satt jag typ bara och tråkade. Vet inte vart tiden tog vägen. För att jag slog inte ens igång datorn, som jag ANNARS brukar göra nästan direkt jag vaknat. Nej, jag väntade på att vi skulle åka till affären. Jag TRODDE att det skulle bli mamma, pappa och jag. Men så blev vi för många för att få plats i bilen. Då min 13åriga lillebror och hans två kompisar, skulle med i bilen också. Så det blev pappa och jag som fick handla istället.

 

Jag skulle nämligen bara åka för att hämta ut ett rekommenderat brev. Min patientjournal har nämligen kommit!

 

När vi kom hem, åt vi lunch. Sedan så fixade jag med disken efter lunchen, som vanligt. För att sedan smita upp på mitt rum, för att börja läsa igenom de 56 A4-sidorna som min journal bestod av.

Det jag läste, gav mig en klump i bröstet, och jag kände mig sårad, sviken och missförstådd. Inte till en början. Nej för det var bara det en av läkarna skrev om mig (till slutet av vårdtiden)... Saker som min kontaktperson, min socialsekreterare och min mamma hade sagt. Och att läkaren hela tiden tycktes missförstå mig, röra ihop fakta och vrida och vända på saker... Ja... Vissa saker sårade mig verkligen. Och vissa saker kunde man verkligen inte fatta vart de KOMMER ifrån!

 

Ja, jag är glad att jag slipper den ständiga beteendeobservationen hela tiden. Och nu blir det inte till att försätta sig i den situationen igen. Det som har varit, har varit. Men nu blickar vi framåt. Struntar i vad andra tycker och de misstag jag gjort. Jag har ett nytt liv framför mig!

 

Ja, efter att ha suttit och läst och läst och läst, gick jag ner på nedervåningen, för att se på film med mamman och pappa. Även min 19åriga lillebror, joinade oss. Vi såg "Eclipse". Ja, NÅGON av alla "Twilight"! Åt en massa sött, och hade det trevligt.

 

Och nu till kvällen, slog jag igång min dator och kollade mailen, läste bloggarna och kollade lite djurannonser på blocket.

 

Och nu ska jag nog försöka sova. God natt på er <3

Av D - 10 januari 2014 23:26

Känner mig alltid nervös och orolig. Lite ängslig och osäker, precis innan jag ska lägga mig. Vill liksom inte att dagen ska ta slut. Inte att nästa ska börja. Och jag TROR att det bottnar i att jag vet att jag ska komma ihåg allt som jag har gjort under dagen, då. Och så VET jag att det börjar om igen dagen efter.

Men det är ju bara sådan där onödig ångest och rädsla. Någon som jag måste lära mig att släppa.

 

Idag blev jag väckt av min 22åriga lillasyster, vid tio på dagen. För att jag skulle få äta frukost tillsammans med mamma och pappa om jag ville. Klev upp klockan halv elva och åt frukost... Ja, tillsammans med mamma och pappa ;)

 

Ja-a. Minnet alltså. Vad har jag gjort sedan? ... Jo, jag har kollat efter present till min snart 17åriga lillasyster, på "Swedenrock". En onlinebutik med kläder i gotharstil (stavning)... Tillsammans med mamma och delvis min 22åriga lillasyster.

 

Och så har jag kollat lite på arbetsförmedlingens hemsida. Kollat möjligheterna till stöd och hjälp... arbetsträning, där. Och de hade ju en del hjälp att få. Så hade ju varit smartare att vända sig DIT direkt istället för att vända sig till kommunen. Men bättre sent än aldrig! Ska gå till arbetsförmedlingen nästa vecka. Och även ringa ett hyresbolag och tjata om lägenhet. Ja, de går efter behov, när de hyr ut. Och situationen härhemma och min historia, måste ju sätta mig ganska högt på listan. Men får säkert ringa ett ANTAL gånger, ändå!

 

Sedan så har jag även sett en hel del på tv, kollat mailkorgen HUUUR många gånger som helst! Så mycket pågång nu, så måste ju hålla koll. Men inga mail idag.

 

Jag har kollat djurannonser, läst bloggar... Hmm... Något mer(?) Ja, jag har sett på "The moon". Andra filmen i "Twilight". Jag TROR att den hette så.

 

Jag har suttit ner tillsammans med mamma och pappa, och bara njutit av att ÄNTLIGEN ha båda två hemma. Och ser fram emot att båda är hemma hela helgen. Ja, jag trivs inte så bra, när den ena av dem jobbar...

 

Ja, det var nog det. Jag HOPPAS att det var det, iallafall. Men annars... "Slappna av. Det är inte hela världen :)"

 

God natt på er <3 Nu. Slappna av och vila tills sömnen infaller ;)

Av D - 9 januari 2014 23:02

Idag klev jag upp klockan 11 på dagen. Rätt så tidigt för att vara jag.

 

Har svårt att minnas vad jag egentligen haft för mig idag... Jag har iallafall gått på en liten promenad... För typ första gången på flera veckor! Jag lämnar typ inte huset längre. Det är typ om jag har ett ärende i stan. Och det sker väl typ någon gång i månaden. Snacka om att jag behöver komma ut och träffa folk! Bor i en tiorummare på landet, med fyra av mina syskon och mamma och pappa. Så många andra träffar jag inte! Och DET är också anledningen till att jag vill komma ut på praktik. Att se lite annat och träffa lite folk.

 

När jag kom in... Eller om det kanske var innan jag gick ut, så tog jag bort mitt facebookkonto helt. Hade avaktiverat det innan. Men då jag har blivit så orolig och otrygg i livet och mig själv, så kan jag inte vara nog med försiktig. Men samtidigt känner jag att jag får sätta en gräns på hur mycket jag ska vika för oron. Så därför har jag valt att ha kvar mina bloggar och även mina säkerhetskopierade dokument och liknande, där de ligger nu.

 

Och så har jag bråkat lite med kundtjänst på Nadex. Ett företag som reparerar och fixar till gamla datorer, för att sedan sälja dem.

Jag köpte hem en dator för några veckor sedan. Men jag känner mig inte riktigt nöjd. Så jag ville lämna tillbaka den. Men kontakten mellan oss har inte fungerat. Men nu tror jag att vi har löst det. Annars får jag bråka lite till ;)

 

Ja-a... Vad har jag mer gjort idag? Hmmm.. Jag har kollat lite hundar, på Blocket. Och så har jag läst bloggarna som jag alltid läser. Ett antal gånger har jag kollat dem, då dagen har gått så segt. Ja, en dag full av rastlöshet och oro. Lite ångest. Men egentligen ingenting att gnälla över. Då jag vet vad det beror på. Antagligen beror det mycket på att jag är mitt uppe i något nytt. Jag ska kämpa. Kämpa hårt för ett bättre liv. Ja. Det nya kan ställa till det lite, känslomässigt.

 

Ja, minnet alltså. Men än sen om jag glömmer något ;) Jag har sett lite på tv, nu på kvällen, också. Såg tillexempel på det där nya programmet som skulle börja... "Djurskyddsinspektörerna" tror jag att det hette. Det var ett bra program. Men med busande syskon i soffan bredvid, var det svårt att få ett direkt hum om det. Får se det nästa gång igen.

 

Och så såg jag, på SVT24, en film. Eller en del av den iallafall. Och den var faktiskt lite småunderhållande. "Mr Stink" hette den.

 

Och nu avslutar jag denna dagen. God natt med er <3

Av D - 8 januari 2014 22:49

Jaha. Nu blev det sådär långtråkigt igen. Ingenting att göra. Tror faktiskt att jag kryper i säng nu.

 

Igår natt när jag la mig, kände jag mig väldigt orolig och rädd. Litade inte på mänskligheten och kunde inte se något möjligt liv... Ja, då människor kan vara så hemska och brutala. Till och med mot oskyldiga levande ting! Och när jag funderar över det, utsätter man ju faktiskt sig själv för fara, varje gång som man går utanför sin dörr. Ja, faktiskt till och med när man INTE gör det! För att, när som helst kan vad som helst hända. Att leva är ju faktiskt farligt i sig. Egentligen, om man tänker efter.

 

Så igår när jag la mig, var jag rädd. Kunde inte se hur jag skulle våga mig utanför dörren igen. Och allra helst inte gå hem från jobb och liknande, mörka vintertider!

 

Men jag vaknade efter en god nattsömn. Jag hade sovit ordentligt och vaknade pigg, klockan 12 idag. Klev upp. Åt lunch tillsammans med mamma och pappa. Och sedan satt jag och tråkade, redigerade bilder på datorn och umgicks lite med två av mina syskon, för att få tiden att gå. Sedan tog jag bussen till stan, för att ha möte med min dåvarande jobbcoach. Där det tog tio minuter. Sedan hade vi beslutat att jag skulle börja gå till arbetsförmedlingen och få hjälp DÄR istället.

 

Ja, det kändes onödigt med detta mötet. Hon kunde ju bara ha svarat på mina mail istället. Så hade jag kunnat gå till arbetsförmedlingen idag istället.

 

Men jaja. När jag kom hem igen, så har jag läst lite bloggar... Som vanligt. Hihi. Tråkvarning här :P Kanske blir lite tjatigt. Men jag vill sedan kunna blicka tillbaka i detta, och se hur min vardag förändras till det bättre ;)

 

Och så har jag sett på några avsnitt av "unga mödrar". UTAN att det hackade, denna gången! Härligt och såå befriande <3

 

Och jag gjorde något såå gott idag! Eller jag tyckte att det var gott, iallafall :P Jag hällde upp vaniljyoughurt (den lite syrligare sorten) i en skål. Och så mosade jag banan i den, och skar sedan upp små bitar av apelsin och blandade i. Sedan pudrade jag lite kanel över det. Hade aldrig gjort det tidigare. Men tyckte det var såå gott!

 

Och nu innan jag lägger mig för natten, har jag sett på "Maria Wern-Inte ens det förflutna", andra delen. Den är faktiskt lite halvläskig. Som mamma sa... Det är ju nästan åt skräckfilm-hållet. Men den slutar ju oväntat. Älskar "Maria Wern". De är såå bra. Men tycker ju om de flesta Deckare. Men mina favoriter är Danska Deckare ;)

 

Ja, jag mailade min kontakt på försäkringskassan. Då det var hon som hjälpte mig med vart jag skulle vända mig när jag skulle börja arbetsträna. Vill veta om det är något mer som gäller nu när jag ska byta till arbetsförmedlingen. Om jag ska bära mig åt på något speciellt sätt. Eller om det bara är att köra.

 

Oj. Detta skulle bli en blogg med kortfattade inlägg! :P Verkar inte bli så :P

 

Men men. Kul för MIG att läsa sedan, om inte annat ;) God natt på er <3

Detta är jag...

Glöm inte att du kan ställa frågor till mig, skriva en snutt i gästboken, och gilla eller följa bloggen :)

  

Vad vill du veta? :)

20 besvarade frågor

Dela med dig :)

RSS

Viktkampen

           

Kan ni lösa denna?

Dagens gåta

Dagens Citat!

Dagens citat

Länkar

 

Jag tipsar

Starkt filmtips till den känslosamma =)


Kalender & klocka

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<<
Januari 2014 >>>

Tidigare år

Mina senaste tankar

       

Checklista

 0% uppnått

 

    

Det jag skriver om...

 

         

Allt jag skrivit :)

Vad söker du?

Besökare hittills

 


Skapa flashcards